Що таке BLF
Функція BLF (Busy Lamp Field) – це можливість відстежувати стан ліній інших абонентів у реальному часі на “системному” телефон, зазвичай розташований у секретаря. Як правило, секретар (або директор) можуть не лише пасивно спостерігати за станом ліній, а й активно втручатися у розмову, перехоплювати дзвінок тощо. Для цих можливостей офісні міні-АТС комплектуються спеціальними системними телефонами з розширеним набором кнопок і/або можливістю підключення додаткових панелей кнопок. Крім досить високої ціни ці апарати мають істотне обмеження: вони можуть працювати тільки з певними моделями міні-АТС у лінійці виробника. І якщо потрібен перехід на більш потужну та нову станцію, то стандартна практика - це заміна всього комплексу “міні-АТС – системні телефони”.
Сучасні можливості VoIP
Перехід на IP-телефонію уніфікував сигналізацію між IP-АТС та IP-телефонами. Було прийнято єдиний протокол для різноманітних VoIP-пристроїв різних виробників. Покупець тепер не обмежений у виборі типу IP-АТС та VoIP-обладнання: будь-які пристрої повинні “розуміти” один одного в рамках єдиного протоколу IP-телефонії. В даний історичний момент переможцем і найширше застосовується протокол SIP.
BLF не відноситься до основного та необхідного функціоналу IP-АТС. Однак це приємне доповнення, як і в старих міні-АТС, має підтримуватись і IP-АТС, і IP-телефоном. Різниця лише в тому, що до будь-якої IP-АТС можна підключити будь-який IP-телефон із можливістю відображення BLF. І така система має функціонувати.
Телефонних станцій, що працюють за протоколом SIP, вже багато. Є як програмні, і апаратні рішення. Як платні, і безкоштовні. Розглянемо найпоширеніше рішення – безкоштовну програмну IP-АТС – Астерік. Вражаючий функціонал перевершує багато платних рішень. Мало того, у багатьох з них як база використовується саме безкоштовний (freeware) Asterisk. Мінус Asterisk-а можна вважати налаштування. Вона проводиться шляхом опису роботи системи у текстовому вигляді у кількох конфігураційних файлах. Проте це цілком під силу системному адміністратору. Налаштування ж звичайної офісної міні-АТС за гарантійними умовами виробника зазвичай вимагає роботи сертифікованого фахівця за додаткову оплату.
Налаштуємо Asterisk
Розглянемо останні (на момент написання статті) релізи Asterisk: 1.8.25.0 та 11.7.0. У них (і попередніх версіях) відбулися невеликі зміни в параметрах налаштувань. Нас, в першу чергу, цікавить конфігураційний файл sip.conf. У нових версіях Asterisk-а з'явився параметр “callcounter”, який активує можливість використання значення “DEVICE_STATE”. За замовчуванням, рядок call-counter=yes” закоментований символом “;”, який потрібно видалити. Якщо ви не хочете вирішувати цей параметр глобально, його можна прописати тільки для конкретних облікових записів у відповідних облікових записах – екстеншенах. Для зручності налаштування та використання опції BLF краще виділити її в окремий контекст у правилах дзвінків (dialplan) – extensions.conf. За умовчанням параметр “allowsub-scribe=yes” активний. Переконайтеся, що це так. У налаштуванні екстеншена для підтримки BLF створіть окремий контекст – subscribecontext. Наведу приклад цих додаткових параметрів у sip.conf:
[general]
…
callcounter=yes
allowsubscribe=yes
…
[Phone_with_BLF]
…
context = Ph_w_BLF
subscribecontext = Func_BLF
При використанні такого запису до правила (dialplan) Func_BLF може звертатися одночасно з кількох екстеншенів.
Прописуємо діалплан в extensions.conf:
[Ph_w_BLF]
exten => _.,1,Dial(SIP/${EXTEN}) ; загалом
[Func_BLF]
exten => _.,hint,SIP/${EXTEN} ; виведення стану для всіх номерів
Для відпрацювання функціоналу BLF цього, в принципі, достатньо. Однак кнопки модуля розширення поки що залишаються пасивними: натискання на них ні до чого не призведе. Додамо правило, згідно з яким буде здійснюватися перехоплення дзвінка – PickUp. Приймемо умову, згідно з якою цільовий (не груповий) перехоплення дзвінка відбуватиметься при наборі двох зірочок та номера, з якого потрібно “зняти” вхідний дзвінок: “**+№”. У файлі extensions.conf у розділі [Ph_w_BLF] додамо правило:
exten => _**.,1,PickupChan(SIP/${EXTEN:2}) ; загалом
Залишилося лише перевантажити модулі Asterisk.
На цьому налаштування нашої IP-АТС завершено. Хочу зауважити, що це демонстраційний приклад налаштувань. Наприклад, шаблони діалплану краще вказувати як “_XXX” – всі 3-значні номери – замість “_.”; використовувати завершальну функцію “Hangup()” і т.д.
Налаштування Add-On microPBX на DNS-325/DNS-327L
Додаток для мережного накопичувача DNS-325 або DNS-327L – microPBX – заснований на Asterisk. Воно спочатку настроєно для роботи з BLF. Потрібно налаштувати лише IP-телефони.
Налаштування IP-телефону
Приступимо до налаштування телефону. У web-меню телефону треба перейти на сторінку “Phone->Ext. Key”. За допомогою вибраної веб-сторінки відбувається керування модулем розширення, в якому можна задати індивідуальне налаштування для кожної клавіші. Вкажіть значення як на скріншоті.
Приклад налаштування модуля розширення клавіш
Пояснення вимагає, мабуть, лише поле “Subtype”. Логічно було б вибрати параметр “BLF” Однак у цьому випадку не відображається стан відключеного абонента – індикатор продовжує горіти зеленим. У разі вибору значення “Presence” (наявність, наявність) індикатор отримує ще один стан: погашено у разі відсутності реєстрації абонента. Останнє поле – номер із двома зірочками – для цільового перехоплення дзвінка згідно з правилом, прописаним нами вище в діалплані Asterisk-а.
Якщо все налаштовано правильно, після реєстрації телефону на IP-АТС модуль розширення клавіш почне відображати стан вибраних абонентів у вигляді:
- індикатор не світиться – абонент вимкнено/не зареєстровано на IP-АТС;
- індикатор світиться зеленим – абонент активний і вільний (можна йому дзвонити цією кнопкою);
- індикатор моргає червоним – абоненту йде дзвінок (можна перехопити дзвінок);
- індикатор світиться червоним – абонент зайнятий.
Разом
Підтримка BLF — це ще один крок від звичайної цифро-аналогової телефонії до повністю цифрової “комп'ютерної” IP-телефонії. Достатньо зробити додаткові нескладні налаштування, і IP-телефон отримує можливості, які донедавна були притаманні спеціалізованим рішенням – міні АТС. Сумісність програмно-апаратного VoIP-комплексу за єдиним протоколом SIP дозволяє підключати різноманітне VoIP-обладнання, що веде до суттєвого спрощення та уніфікації системи телекомунікацій компанії.