Ігровий сервер (англ. game server від англ. game — гра та англ. to serve — служити) — програмний компонент обчислювальної системи, що забезпечує зв'язок між різними клієнтами, надаючи їм можливість спілкування один з одним у рамках програмної оболонки конкретної гри.
Онлайн-ігри
Найбільш поширеними онлайн-іграми є Dota (Defense of the Ancients) ;World of Warcraft, Counter-Strike (в тому числі ;Counter-Strike Source), Lineage, Lineage II, Call of Duty, Team Fortress, Quake, Unreal Tournament , San Andreas Multiplayer (скор.SA-MP) та інші.
Також існує безліч серверів, що підтримують різні інтелектуальні ігри: шахи, го, сеги, маджонг і інші.
У роботі ігрового сервера можна виділити 4 основні механізми:
Зв'язок із клієнтом
Отримання даних про клієнта, в тому числі розташування на віртуальній карті світу (в рамках ігрового сервера карта може бути будь-якою), про боєзапас, здоров'я, напрям руху і дії клієнта. Всі перелічені дані відносяться тільки до віртуального ігрового світу і не мають жодного відношення до реального гравця, що знаходиться за ПК.
Синхронізація отриманих даних
Ігровий сервер постійно здійснює оновлення ігрового світу. Дані про зміни відправляються всім клієнтам, природно між сервером і клієнтом виникає затримка яка вимірюється в мілісекундах.
Надсилання даних клієнту
Надсилання всіх даних після систематизації загальної картини ігрового світу кожному гравцю ігрового сервера. Кількість даних, яку отримає кожен гравець, залежить від значення параметра rate у сервера та у кожного клієнта окремо. При цьому rate клієнта не може перевищувати rate сервера, але не навпаки.
Адміністративна панель
На ігрових серверах є адміністратори. Такі ігри, як SA-MP та Counter Strike використовують систему Rcon. Головний адміністратор має доступ до всього ігрового світу (на сервері) та може змінювати параметри гри. Також багато власників серверів орендують адміністративні права у грі, але ці права не можуть перевищувати права головного адміністратора. Однак адміністратори також мають функції управління грою, наприклад:
- Kick - примусове викидання гравця з сервера,
- Warn - оповіщення/попередження гравця про порушення правил поведінки на сервері,
- Time Ban - заборона гравцеві певний час грати на сервері,
- Ban - заборона входу назавжди,
- UnBan - скасування бана,
- Freeze - «заморозити» (знерухомити) гравця,
- UnFreeze - «розморозити» гравця,
- Weather Set - зміна погоди на сервері,
- Time Set - зміна часу в грі,
- ClearChat - очистити чат.
Global Play
Ігрові сервери не поділені за регіональною ознакою. Таким чином гравець з американським або російським аккаунтом може грати на сервері будь-якого регіону світу.